COMPUTER&PHONE DANA

COMPUTER&PHONE DANA
کامپیوتر و موبایل

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 551
بازدید کل : 56282
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 551
بازدید کل : 56282
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1


پس فعلا ازتون می خوام به این مقاله هر چند مختصر اکتفا کنین تا بعدا از خجالتتون در بیام...



شايد بيشتر کاربران ، توانايي نصب يك قطعه را داشته باشند اما اينكه مراحل نصب و مونتاژ كامل يك سيستم به چه ترتيب است و هر قطعه چگونه بايد نصب و راه اندازي شوند، مقوله‌اي ديگر است

مراحل مونتاژ و نصب

توجه کنيدكه مونتاژ كامپيوتر ، كاري است كه حتما بايد با دقت انجام شود و پيشنهاد مي‌كنيم براي مونتاژ فقط به اين نوشته اكتفا نكنيد و حتما آن را در حضور يك كارشناس و متخصص انجام دهيد.


يك سيستم ، متشكل از قطعاتي چون كيس ( Case ) ، مادربرد ( Motherboard ) ، پردازنده ( CPU ) ، رم ، كارت گرافيك ، مودم ، فلاپي درايو ( FDD ) ، هارد ديسك.


( HDD ) و CD Drive مي باشد كه بنا به نياز ، قطعات ديگري نيز قابل نصب بر روي آن مي باشد.در اين مقاله سعي كرده‌ايم كه مراحل نصب تجهيزات داخلي يک سيستم را تا جايي كه امكان داشته تفكيك و توضيح دهيم . مراحل نصب را از كيس و منبع تغذيه شروع مي كنيم :


کيس (Case)

همانطور كه مي‌دانيد تمام قطعات داخل جعبه‌اي به نام كيس قرار گرفته مي‌شوند .يك كيس از دو بخش تشكيل شده است :بدنه يا همان کيس و منبع تغذيه( Power Supply ). كيس ها شكل‌هاي مختلفي دارند كه اكثراً طبق سليقه مصرف كننده انتخاب مي‌شود اما منبع تغذيه يا همان قلب تپنده سيستم ، چيزي نيست كه سليقه اي باشد.پس در انتخاب كيس كه اغلب با يك منبع تغذيه ارائه مي‌شود دقت لازم را داشته باشيد.(البته لازم به ذکر است که اکثر کیس های امروز ی بدون پاور ارائه می شوند و باید پاور را جداگانه تهیه بفرمایید.)

كيسي را انتخاب كنيد كه داراي يك منبع تغذيه خوب و استاندارد باشد و يا در صورتي كه از ظاهر يك كيس خوشتان آمد آن را بدون منبع تغذيه تهيه و سپس براي آن يك منبع تغذيه مناسب خريداري كنيد.براي نصب قطعات داخل كيس ، هر دو در آن را ، باز كنيد.در داخل كيس ، يك کابل برق ، بسته‌اي شامل پيچ ، واشر، Spacer ديده مي‌شود( شكل 1 ) . از آنها جهت بستن قطعات به بدنه استفاده مي‌گردد.





شكل 1-انواع پیچهای اتصال مادربورد به کیس




مادربرد ( Motherboard )

مادربرد يا تخته مدار مادر ، قطعه‌اي است كه اكثر قطعات بر روي آن نصب مي‌شود.مادربرد ، برد اصلي دستگاه است كه مدل هاي مختلفي دارد اما از نظر نصب بر روي سيني كيس ، همه مادربردها يكسان هستند
بر روي مادربرد قطعاتي چون CPU ، رم ، كارت گرافيك ، مودم ، كابل منبع تغذيه ، كابل هاي هارد ، فلاپي ، رايتر ، USB و... نصب مي‌شود كه به همه اين موارد در بخش بعدي اشاره خواهد شد.


پردازنده ( CPU )

CPU يا به عبارتي مركز كنترل و پردازش ، بر روي مادربرد نصب مي‌شود.محل نصب CPU بر روي مادربرد ، Zif Socket ، نام دارد که جاي آن كاملا مشخص است.CPU ها اغلب داري پايه هايي هستند كه داخل سوراخ‌هاي سوكت قرار مي‌گيرد.



نكته : البته شرکت اينتل پردازنده‌هاي جديدي از نوع سوكت LGA 775 توليد كرده است كه پايه ندارد و در عوض سوكتي كه بر روي مادربرد قرار دارد داراي پايه‌هايي است كه اتصال سوكت با CPU را بر قرار مي‌كند.

با توجه به اينكه CPU ، داراي پايه‌هاي بسيار ظريفي است ، نصب آن بايد با دقت انجام شود. درصورتيكه نصب CPU به درستي انجام گيرد براي پايه‌ها مشكلي پيش نمي آيد.همانگونه كه در شكل 2 مشاهده مي كنيد، بر روي مادربرد سوكت سفيد رنگ و مربع شكلي وجود دارد كه داراي سوراخ هاي بسيار ريزي مي باشد. اين سوكت ، محل نصب CPU مي باشد.


ابتدا اهرم كنار سوكت ( شكل 3) را به آرامي(کمی به راست و بعد) بالا کشيده و تا انتها بالا بياوريد. به علامت مثلثي كه در گوشه سمت راست و بالاي اين سوكت قرار دارد توجه داشته باشيد. به CPU نگاه كنيد. همانطور كه در شكل 4 مشاهده مي شود در گوشه كناري CPU ، علامت مثلث كوچكي قرار دارد. اين علامت نشانگر منطبق شدن اين قسمت بر قسمتي از سوكت مادربرد كه داراي اين علامت است ، مي باشد.


CPU را طوري بر روي سوكت بنشانيد كه علامت هاي مثلث موجود بر روي هر دو قسمت با هم منطبق شود اگر كار نصب CPU را به درستي انجام دهيد براحتي بايد بر روي سوكت چفت مي شود.


توجه داشته باشيد در زمان نصب CPU اهرم سوكت مادربرد حتماً به سمت بالا يا باز باشد در صورتيكه CPU را به درستي جا نزنيد به خاطر منطبق نبودن پايه ها و سوكت به هيچ عنوان بر روي سوكت چفت نمي‌شود اگر به اين مشكل برخورديد بر روي CPU فشار نياوريد چون باعث شكستن پايه‌ها شده و عملاً CPU از بين خواهد رفت.


مورد بعدي كه ممكن است هنگام نصب CPU پيش آيد اين است كه CPU در جاي خود نشيند.


توجه داشته باشيد كه پايه CPU حتما بايد دقيقاً بر روي سوراخ هاي سوكت منطبق شوند. اين امكان وجود دارد كه تعدادي از پايه هاي CPU كج شده باشد، صاف كردن پايه ها دقت بسيار بالايي مي خواهد. حتي المقدور از لمس پايه‌ها توسط دست خودداري كنيد اينكار هم باعث كج شدن پايه ها مي‌شود و هم الكتريسيته ساكن موجود در بدن باعث آسيب ديدگي CPU مي‌گردد. بعد از اطمينان از نصب صحيح CPU بر روي سوكت مطابق شكل 3 ، اهرم نگهدارنده را به سمت پايين فشار دهيد تا بر روي سوكت چفت شود .





شكل 2-آشنایی با اجزای مادربورد













شكل 3




فن CPU

تمام پردازنده‌ها به دليل سرعت بالاي پردازش ، حرارت بسيار بالايي توليد مي‌كنند به همين دليل از فن مخصوصي كه همراه CPU عرضه مي‌شود براي خنك كردن آن استفاده مي‌گردد. در اينجا نوبت به نصب فن CPU ، فرا مي رسد .


بر روي فن ، دو اهرم وجود دارد ( شكل 5)كه باعث چفت شدن آن بر روي CPU مي‌شود.در زمان نصب ، هر دوي اين اهرم ها را به سمت بالا و باز ، قرار دهيد. به شكل 6 توجه كنيد.اين قاب رنگي رنگ محل قرارگيري فن مي باشد.در چهارگوشه اين قاب ، پايه هايي قرار دارد كه باعث چفت شدن پايه هاي فن درون آنها مي‌شود. فن ، داراي پايه هايي است كه بر روي آن خاري تعبيه شده است. زمانيكه فن را مطابق شكل 6 بر روي CPU قرار مي دهيد اين خارها با فشار اندكي بر روي مادربرد چفت مي‌شود.توجه داشته باشيد كه در زمان نصب فن اهرم هاي نگهدارنده به سمت بالا و باز باشد.





شكل 4















شكل 5















شكل 6



فن CPU بايد به راحتي بر روي قاب بنشيند بطوريكه هرچهار عدد پايه فن به قاب نگهدارنده فن بر روي مادربرد چفت شود. بعد از اطمينان از اتصال صحيح فن ، اهرم هاي نگهدارنده به سمت بسته و يا قفل به آرامي فشار دهيد تا فن بر روي CPU چفت شود توجه داشته باشيد كه اينكار نياز به اندكي فشار به اهرم ها دارد اما اگر با وارد كردن فشار به اهرم‌ها ، اهرم‌ها بسته نشد و فن چفت نمي شود حتماً فن به درستي بر روي سوكت قرار نگرفته است ، پس مجدداً كار نصب فن را انجام دهيد تا اهرم ها به راحتي بسته شود.


توجه داشته باشيد كه فن حتما بر رويCPU به صورت كامل منطبق شده است .در صورتيكه فن CPU را به درستي نصب نكرده باشيد به دليل حرارت بالايي که CPU توليد مي‌کند احتمال هنگ كردن و سوختن CPU وجود دارد.


اكنون بعد از اطمينان از نصب صحيح فن ، زمان نصب سوكت برق فن بر روي مادربرد است. به روي مادربرد، كنار محل نصب CPU توجه كنيد.سوكت كوچكي ، مشاهده مي‌شود كه كنار آن عبارت CPU-Fanحك شده است.سوكت فن را به آن وصل كنيد.




رم (RAM)

رم ها نيز مانند بسياري ديگر از قطعات ، بر روي مادربرد نصب مي‌شوند. بر روي مادربرد ، سوكت هايي به نام DIMM مشاهده مي‌شود كه محل نصب رم مي باشد. توجه داشته باشيد كه رم ها نيز براي نصب داراي جهت هستند.


همانطور كه در شكل 7 مشاهده مي‌كنيد در قسمتي از رم ، يك شكاف وجود دارد .بر روي اسلات نيز يك زائده قرارداردكه در هنگام نصب ، اين زائده در شيار رم قرار مي گيرد. اين زائده به گونه اي مي باشد كه اجازه نصب رم از جهت ديگر را نمي دهد. در كنار اين سوكت‌ها ، دو عدد گيره نگهدارنده رم وجود دارد. درصورتيكه رم را بدرستي بر روي سوكت نصب كنيد به آرامي جا رفته و اين گيره ها بسته خواهند شد.






شکل 7





نصب مادربرد بر روي كيس

بعد از نصب CPU ، فن و رم بر روي مادربرد ، نوبت نصب مادربرد بر روي سيني كيس مي باشد.سيني کيس قسمتي است که مادربرد بر روي آن پيچ مي‌شود.بر روي مادربرد و سيني كيس ، سوراخ هايي براي پيچ كردن مادربرد قراردارد.(البته بهتره که اول مادربورد رو کیس ببندین بعد برین سراغ اجزای دیگه.چون این طوری راحت تر هستین برای نصب مادر بورد روی سینی کیس)


Spacer ها قطعات کوچکي مي‌باشند كه به سيني كيس بسته شده و مادربرد به آنها پيچ مي‌شود. ابتدا Spacer ها ( پلاستيكي و يا فلزي ) را بر روي سيني پيچ كنيد سپس مادربرد را طوري بر روي سيني قرار دهيد كه تمامSpacer ها دقيقا زير سوراخ هاي مادربرد قرار گيرد.از پيچ ها و واشرها جهت محكم كردن مادربرد بر روي سيني استفاده كنيد. اين كار را به دقت انجام دهيد. از فشار آوردن به مادربرد و يا سوكت هاي آن خودداري كنيد. مادربرد بايد به راحتي جاي خود بنشيند و تمام پيچ ها نيز به درستي بر روي Spacerها منطبق شود. حتما از پيچ هاي مخصوصي كه همراه كيس است جهت بستن مادربرد استفاده کنيد و آنها را زياد سفت نکنيد زيرا ممكن است باعث تاب برداشتن و شکستن مادربرد مي‌شود( شكل 8) .


قبل از بستن مادربرد بر روي سيني ،توجه کنيدكه پورت هاي مادربرد مانند كيبورد، ماوس، پرينتر ، USBو .... با پانل پشت كيس منطبق باشد.(در ضمن هنگام بستن پیچ های مادر بورد شدیدا مواظب باشید که پیچ گوشتی به هیچ عنوان با مادربورد تماس نداشته باشد.چراکه یک خراش بسیار بسیار ظریف روی آن می تواند موجی آسیب دیدگی و یا حتی از کار انداختن مادربورد شود.به شکل 8 خوب دقت کنین!)





شكل 8




نكته : اغلب به همراه مادربرد يك پانل فلزي كوچك جهت نصب به پشت كيس وجود دارد كه خروجي هاي مادربرد با آن منطبق است( شكل 9).






شكل 9




کارت گرافيک ( VGA Card )

كارت گرافيك يا همان VGA Card وسيله اي است كه كامپيوتر بوسيله آن تصاوير را به مانيتور انتقال مي دهيد. در حال حاضر كارت هاي گرافيك موجود در بازار از دو نوع AGP و PCI Express مي‌باشند.(در ضمن تا کنون اسلاتهای جدیدتری با نام هایPCI-e که به ترتیب سرعت و تکنولوژی جدیدتر با شماره های 1 و 2 نام گزیری شده اند،نیز روی مادربوردهای جدید موجود می باشند)


شكل10 نمونه اي از يك كارت گرافيك AGP را نشان مي دهد. به محل اتصال كارت گرافيك در شكل2 توجه كنيد. اين قسمت محل اتصال VGA و اسلات مخصوص آن بر روي مادربرد مي باشد. اين اسلات نيز در گوشه خود داراي اهرم نگهدارنده‌اي مي‌باشد كه بعد از نصب صحيح كارت گرافيك چفت شده و آن را نگه مي دارد. با كمي دقت مي‌توانيد كارت گرافيك را به راحتي جا بزنيد. قبل از اينكه كارت بر روي دستگاه نصب شود ابتدا بايد زائده فلزي پشت كيس برداشته شود ( به شكل 11 توجه نماييد ) تا كارت ها به راحتي درجاي خود قرار گيرند. بعد از نصب كارت را با پيچ به بدنه كيس وصل كنيد. توجه نمائيد كه كارت گرافيك فقط از يك جهت قابل نصب بر روي اسلات است.





شكل10




مودم ( Modem )

مادربرد ها داراي چند اسلات يك شكل ( اغلب به رنگ سفيد ) به نام PCI Slot مي باشند كه كارت‌هاي مختلف اعم از كارت مودم ، كارت كپچر ، كارت TV و مواردي از اين قبيل بر روي آنها نصب مي‌شود.


تمام اسلات هاي PCI كه بر روي مادربرد قرار دارند مانند هم مي‌باشند و مخصوص كارت خاصي نيستند و مي توان يك كارت را بر روي هر كدام از اسلات ها نصب كرد. شكل2 نمونه اي از اسلات‌هاي PCI را نشان مي دهد.



نكته : توجه داشته باشيد كه كارت هاي PCI را نمي توان بر روي اسلات AGP نصب كرد و مسلماً كارت هاي AGP نيز( كه كارت گرافيك مي‌باشند) بر روي اسلات PCI قابل نصب نيستند.






شكل11



قبل از اينكه كارت ها بر روي دستگاه نصب شوند ابتدا بايد زائده فلزي پشت كيس برداشته شود . تا كارت ها به راحتي درجاي خود قرار گيرند.كارت مودم را بر روي يكي از اسلات هاي PCI جا بزنيد. اين كارت نيز همانند كارت گرافيك فقط از يك جهت نصب مي‌شود. بعد از اطمينان از نصب صحيح كارت را به بدنه كيس پيچ كنيد.



CD Drive

از نظر مونتاژ ، نصب درايو هاي CD ، DVD و رايتر مشابه هم مي باشد. با توجه به شكل 12، CD Drive را داخل كيس جا بزنيد بطوريكه درايو از قسمت جلوي كيس مشاهده شود. بعضي از كيس ها داراي پانلي هستند كه درايو در پشت آن قرار مي گيرد بايد قبل از نصب پانل را از كيس جدا كنيد و درايو جا زده و سپس پانل را در جاي خودش قرار دهيد. درايو بگونه اي پشت پانل قرار گيرد كه دكمه Eject پانل با دكمه Eject درايو بر روي هم قرار گيرد. يكي باشد با كمي دقت اينكار را براحتي انجام دهيد. درايو نصب شده را با پيچ هاي مخصوص ( پيچ هاي دنده ريز ) كه همراه كيس مي باشد از هر دو سمت به بدنه كيس پيچ كنيد.






شكل 12




نكته : اگر از دو درايو ( مثلا يكي CD Drive و ديگري رايتر ) استفاده مي كنيد حتما بايد جامپرهاي آنها تنظيم كنيد و يكي را Master ( ترجيحا رايتر را master كنيد ) و ديگري را Slave نماييد.

اینجا لازم می دانم که در این مورد بیشتر توضیح دهم.شما هنگام اتصال سی دی درایوها و هارد دیسکها(البته از نوع قدیمی تر ها)ر وبا کابل IDE به مادربورد وصل می کنین و با هر کابل می تونین دو تا قطعه رو وصل کنین.(یعنی کابل فوق دو اتصال دهنده روی خودش داره که با اتصال دهنده مادربورد میشن 3 تا!)حالا برای اینکه بتونین دو تا قطعه رو با یه کابل به هم وصل کنین یکی رو باید به حالت مستر قرار دهید :

که برای انجام این کار باید دو کار انجام بدین:

1.اتصال دهنده انتهایی کابل رو به قطعه مرود نظر وصل کنین

2.جامپر روی قطعه رو که توی راهنماش نوشته روی حالت مستر قرار بدین.



و دیگری رو روی حالت اسلیو قرار بدین که برای این کار هم باید دو کار انجام بدین:

1.اتصال دهنده وسطی کابل رو به قطعه مرود نظر وصل کنین

2.جامپر روی قطعه رو که توی راهنماش نوشته روی حالت slave قرار بدین.



البته امروزه این جور قطعات با کابلجدیدتری به مادر بورد وصل می شن که به این کابل ها کابل SATA می گن و این همه دردسر ندارین برای نصب کردنش و در ضمن پر سرعت تر هم هستن تو انتقال داده ها.


فلاپي درايو ( Floppy Drive )

در اينجا نوبت نصب فلاپي درايو است. فلاپي درايو نيز همانند CD Drive در محل مخصوص خودش قرار مي گيرد.در صورتيكه كيس داراي قاب مخصوص جهت فلاپي باشد بايد آن را بگونه اي نصب كنيد كه دكمهEject فلاپي با دكمه Eject كيس روي هم قرار گيرد. فلاپي را با پيچ هاي دنده ريز از هر دو سمت به بدنه كيس پيچ كنيد.


هارد ديسك (Hard Disk )

نصب هارد ، همانند نصبCD Drive مي باشد.همانطور كه در شكل 12 مشاهده مي كنيد محل نصب هاردديسك در زير فلاپي است .هاردديسك را به گونه اي نصب كنيد كه قسمت برد الكترونيكي آن به سمت پايين باشد.هارد ديسك را با پيچ هاي دنده درشت از هر دو سمت به بدنه كيس پيچ كنيد.



نكته : اگر از دو هارد ديسك استفاده مي كنيد حتما بايد بوسيله جامپر ها ، يكي را Master و ديگري را Slave نماييد. براي اطلاعات بيشتر به ماهنامه شماره مراجعه كنيد.



اكنون تمام قطعات و وسايل مورد نياز يك كامپيوتر بر روي كيس بسته شده است. حال زمان نصب كابل هاي برق و ديتا و كليدها و چراغ هاي روي كيس است.


نصب کابل هاي منبع تغذيه بر روي مادربرد در شكل 13 ، كابل هاي منبع تغذيه ديده مي‌شوند .اين كابل ها ولتاژ و جريان مورد نياز قطعات و لوازم را از طريق منبع تغذيه تامين مي كنند.اغلب مادربردها داراي 2 سوكت براي تامين ولتاژ و جريان مي‌باشند. شكل 14 ، ظاهري اين دو سوكت در شكل نشان داده شده است. يكي مستطيل شكل و بزرگ و ديگري مربع شكل و كوچك .هر دوي اين كابل ها را بر روي مادربرد نصب كنيد. توجه داشته باشيد كه اين دو سوكت فقط از يك سمت نصب مي‌شوند.






شكل 13















شكل 14







نصب کابل‌هاي ديتاي CD Drive و هاردديسك

اکنون نوبت به نصب كابل هاي ديتا و تغذيه درايوها مي رسد. نحوه نصب كابل ديتا و تغذيه هاردديسك و CD Drive ( DVD Drive ، رايتر و ... ) مشابه يكديگر مي باشد.به همين دليل در اين قسمت ، فقط به نحوه نصب كابل‌هاي CD Drive اشاره مي‌كنيم. همانطور كه در شكل 15 مشاهده مي‌كنيد ، اين كانكتور مخصوص تغذيه درايو هاي چون هاردديسك ، رايتر ، DVD Drive ، CD Drive و قطعاتي از اين قبيل مي باشد. كابل ديتا ، كه يك سر آن به درايو و سر ديگر به مادربرد وصل مي‌شود يه شكل ريبون مي‌باشند و وظيفه انتقال اطلاعات از درايوها به مادربرد و يا برعكس را دارند.كه اين كابل ها داراي 3 سر يا کانکتور مي‌باشند. يكي براي اتصال به CD Drive و کانکتور وسطي در صورتيكه بخواهيد از وسيله ديگري ( مانند هارد دوم يا رايتر ) استفاده شود ، بكار مي رود و ديگري به مادربرد وصل مي‌گردد.






شكل 15



ابتدا كابل تغذيه را وصل مي كنيم. توجه داشته باشيد که كانكتور برق هارد و سي دي فقط از يك جهت جا مي رود .


بعد از نصب كانكتور برق ، نوبت به وصل كابل ديتا مي رسد.كابل ديتا داراي يك برآمدگي در وسط است كه اجازه نصب كابل از يك جهت را مي دهد. در صورتيكه كابل مورد استفاده برآمدگي مخصوص را نداشته باشد از هر دو سمت بر روي هارد قابل نصب است.براي نصب صحيح هميشه اين نكته را در نظر داشته باشيد:


بر روي كابل ديتا ، يكي از رشته سيم‌ها به رنگ قرمز است كه نمايانگر پايه 1 است .


اين رشته سيم قرمز هميشه بايد در كنار سيم قرمز كابل تغذيه هارد باشد و در حقيقت اين دو بايد روبروي يكديگر باشند نه دور از هم .در شكل 16 اين نکته مشخص است. بر روي مادربرد شکل2 به دقت نگاه كنيد. دو سوكت IDE1 و IDE2 ديده مي‌شود. اين دو محل اتصال كابل هاي ديتاي هارد ديسك (CD Drive ، DVD Drive ، رايتر و ... ) مي‌باشند. توجه داشته باشيد كه بر روي اين سوكت‌ها نيز كابل تنها از يك طرف نصب مي‌شوند.






شكل 16




نكته : نكته مهمي كه بايد دقت کرد اين است كه اگر از رايتر بر روي دستگاه خود استفاده مي كنيد حتماً جامپر رايتر خود را بر روي Master قرار داده و از كابل ديگري براي اتصال آن به IDE2 استفاده كنيد.



نكته :شما مي تواند تا دو Drive را بر روي هر IDE با رعايت كردن Master و Slave نصب کنيد ولي توجه داشته باشيد كه درايوهاي نوشتني مانند CDRWو DVDRW و يا هارد اصلي دستگاه هميشه Master باشد.


نصب کابل هاي فلاپي درايو

شكل 17، سوكت تغذيه و كابل ديتاي فلاپي درايو را نشان مي دهد.اگر به شكل كابل فلاپي درايو توجه كنيد مي‌بينيد كه در يك سر كابل دو عدد بريدگي وجود دارد. قسمت برش خورده كابل مطابق شكل 18 به كانكتور فلاپي درايو متصل مي‌شود.توجه داشته باشيد رشته قرمز رنگ كابل ديتا روبروي سيم قرمز كابل تغذيه باشد.






شكل 17




نكته : در صورت برعكس زدن كابل ديتا ، بعد از روشن كردن سيستم ، چراغ فلاپي درايو ، بطور دائم روشن مي ماند



مرحله بعدي نيز اتصال كابل ديتاي به مادربرد است بر روي مادربرد نيز مطابق شكل سوكتي وجود دارد كه در كنار آن نام Floppy مشخص است. قسمت انتهاي كابل را نيز همانند كابل هارد ، جا بزنيد اين كابل فقط از يك جهت نصب مي‌شود. تا اين قسمت بيشترين مرحله مونتاژ كامپيوتر به پايان رسيده است . حال نوبت به نصب سيم كليد ها و چراغ هاي جلوي كيس مي رسد.






شكل 18




نصب كليدها و چراغ‌هاي جلوي كيس

به شكل 19 توجه كنيد.در تمام مادربردها کانکتورهايي وجود دارد که عباراتي مانند HDD LED ، Power LED، Reset ، Power SWو Speaker کنار آنها نوشته شده است. توجه داشته باشيد كه كيس نيز داراي رشته سيم‌هايي با همين نام‌ها مي باشد. با رعايت كردن جهت نصب ( مثبت و منفي ) ، اين سيم‌ها را مطابق شكل 19 ، بر روي مادربرد وصل كنيد. براي اطمينان بيشتر مي‌توانيد به دفترچه راهنماي مادربرد رجوع كنيد.همانطور كه در جدول 1 مشاهده مي‌شود هر كدام از اين سيم‌‌ها وظايف مشخصي دارند .






شكل 19






جدول



اكنون با كمي سليقه مي‌توانيد كابل هاي داخل دستگاه خود را با بست هاي مخصوص مرتب کنيد به شكل توجه کنيد اكنون دستگاه به صورت كامل مونتاژ گرديده است.

نكاتي قبل از روشن كردن سيستم


قبل از روشن كردن دستگاه و اتصال آن به برق مجدداً و فقط براي کسب اطمينان از انجام صحيح مراحل فوق براي آخرين بار به نکات زير دقت نماييد:


• مطمئن شويد پيچ يا وسيله فلزي ديگري داخل کيس باقي نمانده باشد.


• با دست زدن به CPU Fan از جا خوردن و ثابت ماندن آن اطمينان حاصل کنيد.


• دقت نماييد کارت‌هاي موجود مانند گرافيک ، مودم و... به درستي در اسلات نصب شده و انتهاي کارت‌ها از اسلات بيرون نزده باشد.


• اتصالات مربوط به کابل برق و کابل ديتاي فلاپي ، هارد و CD را چک کنيد.

بعد از کسب اطمينان از موارد فوق و متصل کردن كابل هاي ماوس ، كيبورد ، مانيتور و برق دستگاه مي‌توانيد كليد پاور را فشار دهيد تا دستگاه روشن شود. اكنون زمان نصب ويندوز و برنامه هاي مورد نيازتان است اميدوارم توانسته باشيد قطعات خود را به كامپيوتر دلخواهتان تبديل كنيد.در صورت بروز هر گونه اشكال مي‌توانيد با بخش تحقيق و بررسي رايانه خبر ارتباط برقرار نمائيد.


خسته نباشيد ! سيستم آماده است... 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 6 اسفند 1390برچسب:اسمبل,مونتاژ,pc asambel, توسط محمد حسین کشاورز
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :